måndag 19 september 2011

Och där kom den

Så var då IVF-försök nr 2 till ända. Ruvardag 19, testdagen, blev cykeldag 1 då mensen som har hållit sig borta pga progesteronet dök upp idag. Skönt på sitt sätt, det betyder att vi är närmare försök nr 3 - och en graviditet! För nästa gång blir vi gravida, det har jag faktiskt bestämt nu. Jag vill tillhöra majoriteten nu! Hittills har vi som bekant tillhört minoriteten: ca 10-15% är ofrivilligt barnlösa, ca 30% av oförklarlig orsak. Eftersom ca 60-70% lyckas efter 3 försök är det nu dags att få tillhöra det större gänget, eller hur? Imorgon ska jag se om jag lyckas få tag på kliniken och kan planera in nästa försök.

Som jag skrev tidigare så har vi bestämt att vi väntar 2 månader till nästa gång. Om det hade fungerat hade jag gärna börjat om på nästa mens men nu blir det istället en resa genom halva landet för att träffa några av mina närmaste vänner. Hade vi kört nästa omgång i oktober skulle vi inte ha kunnat få till en träff på hela hösten. Det känns ändå bra och jag ser verkligen fram emot att få träffa dom en hel långhelg! Jag tror också att det är nödvändigt för mig att få komma bort från vardagen en stund, fylla på med positiv energi och att få göra roliga saker för att orka med ännu ett försök.

Nu när jag bara går och väntar (som alltid när det gäller IVF...) så funderar jag lite över det här med akupunktur och kinesisk medicin. Jag ska försöka få ner det på pränt och återkommer. Hoppas att det finns någon läsare som har koll och erfarenhet. :)

En sista sak också: Hur har det gått för er, Maria och Åsa? (ni som kommenterat hos mig men inte har någon blogg)

7 kommentarer:

  1. Åh, vad tråkigt att det inte gick vägen för er! Jag som hoppades så för din skull. Det känns inte rätt att berätta om mitt resultat nu. Jag hade ju hoppats att vi skulle vara gravida samtidigt. :-(

    (Jag fick så fruktansvärt ont i magen förra veckan och efter tredje dagen av ihållande smärta uppsökte jag - i samråd med min IVF-klinik - gynakuten. Blodprov, urinprov, blodtryck togs och ultraljud gjordes. UL kunde dock inte visa något, men urinprovet visade svagt positivt trots att provet måste ha varit utspätt). Nästa gång ÄR det din tur! Kram /Åsa

    SvaraRadera
  2. Åsa: inte ska du känna så. Det är ju underbart att det fungerat för er! Grattis! :)

    Tack Tea :)

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att det inte lyckades den här gången, men jag tycker att det låter som en bra plan att det blir ett plus nästa gång!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Så himla tråkigt att det inte gick vägen den här gången. Fanken också! Jag hoppas så att det är tredje gången gillt som gäller för er:-)

    SvaraRadera