måndag 12 september 2011

Början på slutet?


Den här dagen är inte någon bra dag. Riktig mensvärk hela dagen, precis som den värk som kommer dagen innan de första bloddropparna dyker upp. Precis som den som jag har haft varje månad sedan jag var 11 år. Ingen molvärk - bara vanlig vidrig mensvärk. Jag vet inte ens om det är någon idé att testa på onsdag. Att få se ett minus hånle åt mig är inte något jag behöver just nu. De "symptom" jag kände igår var helt klart framkallade och ihopfantiserade av mig själv, och jag har inte känt något av dem idag. Det enda som känns är mensvärken. Humöret har varit och är nere på botten. Det hopp jag faktiskt har haft den här gången har helt försvunnit. Jag är beredd på mens och minus - inget annat finns i min värld.
 
Detta är så fruktansvärt jobbigt! Ivf:et har helt tagit min kropp i besittning och jag kan omöjligt fokusera på något annat. Gråten och tårarna ligger bara några blinkningar bort. Jag plågar mig själv genom att googla. På ruvardagar, på symptom, på inga symptom, på misslyckade ivf:er, på mensvärk och på fan och hans moster.
 
En sväng på stan sänkte mig ännu mer. Jag brukar aldrig någonsin reagera så hårt på gravida magar som jag har gjort de senaste dagarna. Lika mycket som varje mage putar ut, lika mycket växer hålet inom mig.
 
Jag vill bara gråta. Gråta tills det inte finns några fler tårar.
 
För att inte helt braka ihop måste jag tänka framåt, planera. Det är det enda jag kan kontrollera i den här situationen. Därför undrar jag om det är någon som vet hur det fungerar med 3-pack? Det här är det första av våra 3 försök. 1 FET ingår. Måste vi göra FET nu eller kan vi få göra ett till färskförsök innan? Vi skulle nämligen vilja spara på dom i frysen tills vi gjort alla färskförsök. Jag kan så klart ringa kliniken och fråga men det brukar vara så svårt att få tag på dem...

7 kommentarer:

  1. Hej igen! Jag går på Carolinska och gjorde mitt första försök i mars. Då fick jag en blasto till frysen. När detta försök slutade i mf föreslog de att vi skulle ta den frysta men eftersom jag snart är 39 vill jag ha så många försök på mig som möjligt eller helst använda det till ett syskon :-) därför startade jag om och det var inga problem. Vill jag använda det frysta kostar det 5000 tror jag. Både jag & min bästa vän har haft rejäl mensvärk innan positivt besked, hon lugnade mig. Hennes tjej döptes precis. Så jag tolkar det som ett gott tecken!! Jag hoppas du snart får ett fint plus! Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte att du ska förlora hoppet.
    Ska ha dig extra mycket i tankarna nu.
    Jag är nu på mitt första färskförsök i ett 3 pack.
    Du väljer när du vill göra FET resp ET - helt upp till dig.
    Jag och A bestämde att vi skulle göra två hela behandlingar och stoppa det fick i frysen.
    1:a hela behandlingen gav ett embryo i mig och två snöflingor. Sen tänkte vi göra en hel behandling till. Spara till frysen om det gick och ha ett ET.
    Sen sist tänkte vi byta bort ett färskförsök till två frysisar. Dom två pluss den som ingår skulle ge oss tre frysförsök.
    Så summan av allt skulle bli 2 ET och 3 FET ifall det skulle behövas.
    Så planerade vi.
    Hoppas du förstår mitt mummel.
    Fortsätter att hålla tummarna.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åhh, hoppas att det bara är så att det växer där inne och du snart får ett fint plus!
    Jag tänker i alla fall fortsätta att hålla mina tummar!!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad tråkigt att du är ledsen! Men det är inte över förrän den feta damen sjunger, eller hur vi nu säger på svenska? Det är så jäkla tråkigt när det känns som om det är kört.

    Jag pratade med en före detta kollega som gjorde en insemination. Hon var så råövertygad om ett minus, att hon drack sig dyngrak dagen innan plusset. Det är alltså inte alltid kört bara för att det känns så. Jag ska hålla tummarna för dig.

    SvaraRadera
  5. Klart att det är idé att testa på onsdag för vem vet, värken kanske är växtvärk :)
    Jag känner så väl igen mig i dina tankar, ruvartiden är otroligt psykiskt påfrestande. Och gråt vännen, gråt så mycket du bara orkar, man mår bättre efteråt. Men det är inte över förrän det är över. Massa tumhåll!
    KRAM!

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket allihopa! Jag började böla ännu mer när jag läste era kommentarer ;) Det känns lite bättre nu ikväll och jag behövde nog lätta på trycket lite... Bra också att få veta lite hur om 3-pack funkar. Stor kram till er alla! :)

    SvaraRadera
  7. Håller tummarna för att det ska vara bra värk.

    SvaraRadera