söndag 4 december 2011

Om att bli nervös

Dagen började toppen. Jag hittade mina billiga tester och testade ett klart och tydligt gravid. Tog morgonproggen och sedan gick jag och la mig igen, fantiserade och drömde mig bort i den nya värld som uppenbarat sig för oss. Att vänta barn. När det sedan var dags för dusch hände det jag fasat för, men faktiskt inte varit så orolig för. Blod.

Nu ska jag inte överdriva, för det var inte mycket, men den där ljusbruna flytningen har skrämt vettet ur mig. När jag stod i duschen bannade jag mig själv för att ha varit så naiv. Som funderat ut hur vi ska berätta för familjen, som funderat ut hur vi ska möblera om, som funderat över en föräldraledig sommar nästa år. Skulle det vara över redan?

Jag har tagit ett djupt andetag vid varje toalettbesök idag men inget mer brunt har kommit. Jag var snabb med att googla (såklart...) och valde att lita på den info jag hittade på en sida. Att en av fyra får små blödningar i början av graviditeten, att det kan vara mer vanligt efter ett ivf-försök. Jag har haft lite mensvärk av och till, men det stod att så länge man inte blödde och har kramper samtidigt är risken mindre. Såklart kan allt hända, men jag väljer att vara optimistisk.

På något sätt är jag ändå lugn. Jag tror på det här. Jag tror att vi kommer att bli föräldrar till sommaren.

Status: fortfarande ömma och svullna bröst, mer på kvällen än dagen. Blir lätt andfådd. Hungrig. Känner mig lite svullen om magen och det spänner kring livmodern. Illamående som kommer i vågor. Inte så att jag behöver kräkas, mer som av nervositet. Mensvärk... nä växtvärk ska jag kalla det från och med nu... och sist men inte minst: lycklig!

5 kommentarer:

  1. Hej! Här har du en som haft bruna flytningar i omgångar, speciellt från vecka 5-8 varje dag. Mörkare, ljusare, blod... kom från livmodertappen och känsliga slemhinnor. Hade även fram i vecka 12-14 något sådant. Livrädd, orolig, ledsen.. ja, det var jag... men nu ska jag snart föda så allt har gått bra ändå :)

    SvaraRadera
  2. hejsan
    Det är ju olika för alla och förhoppningsvis går det bra för er! Jag blödde ganska mycket av och till mellan vecka 6 och 17! Det var jobbigt... men igår hade vi kalas för den lille som låg där inne för han fyllde 1 år så det kan gå bra :)

    SvaraRadera
  3. Som sagt det verkar nästan vara flera som småblöder lite än dom som inte gör det. Skönt att du är klok och tar det lugnt.

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Du är duktig som tog det så bra som du ändå gjorde! :) Håller helt och hållet med dig, självklart kommer ni att bli föräldrar till sommaren! :D
    Ja, riktigt spännande, lite nervöst på samma gång, men självklart så måste en liten visa sig där inne på torsdag! :)
    Nä, helt rätt i det, den absolut bästa klappen man kan önska sig! <3

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Tack för era lugnande kommentarer! :) Än så länge är jag inte alltför hispig i alla fall ;) kram!

    SvaraRadera