tisdag 16 augusti 2011

Nu kör vi!

Det här med att blogga var så mycket svårare än jag trodde. Å ena sidan har jag hur mycket som helst att skriva, å andra sidan vill jag inte skriva för mycket. Det är en svår balansgång och trots att jag är helt anonym känns det på något sätt så privat.

Under våren mådde jag dåligt under en period och gick faktiskt till en kurator ett par gånger. Det var så många tankar och funderingar jag höll inom mig. Det är klart att jag kan prata med min man, men på något sätt så är vi väldigt olika i det här, han och jag. Jag är den oroliga och informationsletande människan medan han mer är den lugna och coola typen. "Det ordnar sig" är hans motto och det kanske är mer så man borde försöka tänka. Jag har i alla fall insett att jag mår bättre av att få prata om barnlösheten och tror att det vore toppen att få kontakt med andra i samma sits. Jag vet ju att vi tyvärr är alltför många som går igenom samma sak...

Och nu vidare till vår närmaste framtid:

Jag har haft menskänningar under ett par dagar och imorse när jag vaknade hade jag en känsla av att jag haft rejäl mensvärk under natten. Efter så här många år med symtomletande vet jag alla små och stora tecken på att mensen är på väg. Ett par timmars kraftig mensvärk är alltid det sista och mest säkra tecknet. Mycket riktigt, under dagen kom den igång. Äntligen, får man väl kanske säga så här i "i-väntan-på-nästa-ivf"-tider. 

Efter ett samtal med kliniken är planen så här:

Imorgon sprutstart Menopur 225 IE.
På söndag lägger jag till Cetrotide som ska hämma ägglossningen.
På måndag blir det ett första VUL och blodprov.
Äggplock preliminärt v 35.

Åh, vad jag hoppas att det kommer fungera den här gången! 

Förra gången var jag så fruktansvärt orolig att vi inte ens skulle få fram några ägg. Trots att läkaren bara såg 4 blåsor på båda ultraljuden blev det i slutändan 8 st ägg. Tyvärr blev bara två ägg befruktade så denna gång kommer det att bli en kombination av "vanlig" befruktning och mikroinjektion. Nu hoppas vi att kort metod och mikroinjektion är receptet på vår lycka.

1 kommentar:

  1. Hejsan.
    Välkommen hit.
    Vi är nästan i samma fas du och jag.
    Jag ligger en vecka före dig i planerna som det ser ut nu.
    Jag ska på ul på fredag och har om allt går vägen äggplock och insättning i slutet på nästa vecka.
    Började spraya den sista juli och tog första Menopur sprutan i lördags med dosen 150.
    Ska idag ta 112,5 enheter och fortsätta med det onsdag och torsdag....efter ul ljudet får jag nya direktiv.
    Förra (min första gång) gången fick jag puregon 225 enheter i fem dagar och sen fick jag inte ta mer innan äggplock några dagar senare.

    Helt otroligt att du fick ut dubbel mängd ägg som blåsor.
    Jag fick ut 7 ägg på drygt 3 gånger så många blåsor.
    Ett 10 poängare sattes in men efter två veckor började en riklig blödning och det var det.

    Vore kul att hålla kontakten.

    SvaraRadera