torsdag 12 januari 2012

Levaxinbrudar - se hit!

Hur har er TSH-nivå påverkats under graviditeten och hur ofta har ni fått kolla värdet?

Idag fick jag svar på det TSH-prov jag tog hos barnmorskan förra veckan när läkaren ringde med besked om att jag ska dubblera dosen från 50 till 100 mikrogram. Hjärtklappningen lär väl komma som ett brev på posten under några dagar... Som jag fattat det är det väldigt vanligt att behöva höja dosen, men det är ändå intressant att veta hur ofta ni andra fått lämna blodprov och hur er TSH-nivå påverkats. Vet ni om det är mest i början man ska hålla koll eller är det under hela graviditeten?

Och förresten, v 10+1 idag. Nu har en fjärdedel av graviditeten passerat! Det känns härligt med en tvåsiffrig vecka, och en fjärdedel låter så mycket. Samtidigt så har vi ju vetat om det i 6 veckor bara. Så om jag ska krångla till matten lite så har vi väl kvar 5/6-delar av den den tiden vi vet om att vi är gravida. Samtidigt så känns det som att väntan har varat ända sedan sommaren 2008 och då känns helt plötsligt dessa veckor, fjärdedelar och femtedelar som en fis i rymden. Påminn mig gärna om detta i vecka 40 när tiden troligen kommer att snigla sig fram...! ;)

2 kommentarer:

  1. Vet inte precis hur ofta det blir men kanske med 6-8 veckors mellanrum (får en remiss med jämna mellanrum från KK och går till lab här på vårdcentralen. Dom skickar sen proven till KK och sen får jag svar i brevform från dom där det står hur jag ska dosera hädanefter.) Tror inte jag har höjt något under grav. eller höjde jag precis i början? Du ser, minnet är inte det bästa... ;)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar!
    Åh grattis till v 10 :)
    Kram

    SvaraRadera