tisdag 17 april 2012

BM-besök v 25 (24+0)

Äntligen var det så dags för det första BM-besöket där det inte bara vara fokus på mig utan även på lilla pyret. :) När vi var hos barnmorskan senast, i v 14 eller vad det nu var, kändes v 24 så otroligt långt fram. Nu har dessa 10 veckor rusat iväg och helt plötsligt var det dags att både mäta magen och lyssna på lilla hjärtat. Jag kan inte låta bli att tänka att det om 10 veckor till börjar dra ihop sig inför den sista månaden och att jag då kommer att ha gått hem på ledighet. Underbart!

Barnmorskan räknar och byter dagar på måndagar, och inte söndagar som widgeten här intill, så jag tror jag kör på hennes dagar istället så behöver det inte bli onödigt förvirrat. Det är nog mycket som kämpar om uppmärksamhet i min hjärna ändå...

Hur som helst så såg allt fint ut igår. Magen mättes till mitt på kurvan och hjärtljuden låg på 136 slag/min. Vi fick även en tid för det extra ultraljud vi ska på för att kolla på moderkakan, och det blir i mitten av maj. Jag hoppas, hoppas, HOPPAS att moderkakan har varit vänlig nog att flyttat på sig. Hela den här grejen med moderkakan har gjort att jag inte vill tänka på förlossningen än. Det känns så meningslöst att fundera över det innan jag vet om jag ens får chansen att föda vaginalt. Jag vill ju som jag skrivit förut hemskt gärna få föda vaginalt, och det har varit en av målbilderna i hela ivf-cirkusen, men samtidigt så vet jag ju att det inte är något som går att styra. Och bara för att moderkakan ligger rätt behöver ju inte det heller betyda att det i slutändan blir en vaginal förlossning... Kontrollfreak? Jag? Näe.... ;)

1 kommentar:

  1. sv:
    Det varierar hur mycket sammandragningar jag har under en dag. Vad jag jämför med är hur det var när jag väntade Signe och då hade jag knappt en enda sammandragning innan de sista veckorna och då om jag typ sprang. Men igår hade jag 2-3 i timmen ett tag när jag bara satt ner.

    Jag vet i stort sett ingenting om GBS och det jag vet har jag läst mig till själv. MVC borde lära sig att informera bättre! Vad jag förstått så är det främst vid förlossningen som det är farligt då man kan överföra bakterierna till barnet som får in det via luftvägarna till lungorna.

    Om de inte hört av sig från MVC så tror jag att odlingen inte visar någonting och då skulle jag inte oroa mig. Det är ju fullt normlat att ha sammandragningar. Men ring så att du får ett svar. Jag fick svar efter två dagar.

    SvaraRadera